• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Berättat för pojkvännen

Gummiboll08

Viktig medlem
Poäng: 32
Blev medlem
30 Oktober 2014
Meddelanden
77
Mottagna reaktioner
9
Poäng
32
Idag, mitt i en ångestattack berättade jag för pojkvännen om mina skulder. Visserligen bara via sms men ändå. Han blev jättearg på mig. Han tyckte att jag vilseledde honom och gav sken av att ha ordnad ekonomi. Vi bor inte tillsammans och har inga gemensamma utgifter. Jag antar att jag inte är lika attraktiv längre..Han har studerat utan studiemedel och är mycket sparsam. Jag brukade skratta åt honom..diverse saker som hade hade för sig. Nu tyckte han att jag "hade en stor hemlighet".." inte vilken hemlighet som helst" ..och kände sig djupt besviken på mig .

Vilka reaktioner har ni andra fått när ni har berättat om era skulder?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Jag har aldrig haft någon att berätta för är ensamstående med 2 barn sedan år 2000. Barnen far dog förra året viket öka de min ångest då båda barnen inte fick något sommarjobb förra året så jag fick försörja oss 3 på min sjukpension. Vågade aldrig berätta för
barnens far medan han levde för han sade att om jag misskötte min ekonomi så skulle han ta ifrån mig vårdnaden av barnen det sade han när vi separerade så den skräcken att jag skulle bli avslöjad levde jag med i 14år. Har alltid försökt ge barnen vad de vill ha så de får samma som sina kompisar har aldrig talat om för dem hur lite jag har i pension.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Tycker det är dåligt av honom att bli arg på dig. Ni lever inte ens ihop och han som ingen annan är väl ingen perfekt och felfri människa heller om du frågar honom? Klart du är lika attraktiv, bara en riktigt dålig person skulle döma någon för lite skulder. Finns värre saker som verkligen vore skäl att se över ens relation angående.

I mitt fall har jag aldrig öppnat upp mig helt för någon, använder det här forumet till det. Men min mamma vet att jag har betydande skulder, men vi har inte pratat ut om det varför det uppkommit och hur det kommer bli och hur lång tid jag tror det kommer ta att bli kvitt det här. Min pappa vet också eftersom jag fick min post till honom en tid och han sett en hel del inkasso och kronofogdebrev.

Men det är inget konstigt i min familj att ha skulder hos kronofogden tyvärr. Båda mina föräldrar har haft det så länge jag kan minnas, hela mitt liv, och vi har inga större inkomster några av oss så det är ju inget att döma varandra för eller kritisera varandra för.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Jag har aldrig haft någon att berätta för är ensamstående med 2 barn sedan år 2000. Barnen far dog förra året viket öka de min ångest då båda barnen inte fick något sommarjobb förra året så jag fick försörja oss 3 på min sjukpension. Vågade aldrig berätta för
barnens far medan han levde för han sade att om jag misskötte min ekonomi så skulle han ta ifrån mig vårdnaden av barnen det sade han när vi separerade så den skräcken att jag skulle bli avslöjad levde jag med i 14år. Har alltid försökt ge barnen vad de vill ha så de får samma som sina kompisar har aldrig talat om för dem hur lite jag har i pension.

Hur gamla är dina barn? Det där låter ju jobbigt om dom inte förstår situationen. Det bästa är väl att vara öppen med det inom familjen att man har knappa omständigheter? Det vet dom väl på sätt och vis eftersom dom lever med en ensamstående sjuk mamma? Jag har själv växt upp exakt så med en ensam mamma med två barn som varit ganska knapert. Men klart vi har förstått på sätt och vis att det är knapert och inget lyxliv?

Dom är ju inte dumma :) Och inte så små.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Jag har aldrig haft någon att berätta för är ensamstående med 2 barn sedan år 2000. Barnen far dog förra året viket öka de min ångest då båda barnen inte fick något sommarjobb förra året så jag fick försörja oss 3 på min sjukpension. Vågade aldrig berätta för
barnens far medan han levde för han sade att om jag misskötte min ekonomi så skulle han ta ifrån mig vårdnaden av barnen det sade han när vi separerade så den skräcken att jag skulle bli avslöjad levde jag med i 14år. Har alltid försökt ge barnen vad de vill ha så de får samma som sina kompisar har aldrig talat om för dem hur lite jag har i pension.

Hoppas du iaf sökt om barnpension för barnen..
 

loveg

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
24 April 2015
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
107
Poäng
297
He
Idag, mitt i en ångestattack berättade jag för pojkvännen om mina skulder. Visserligen bara via sms men ändå. Han blev jättearg på mig. Han tyckte att jag vilseledde honom och gav sken av att ha ordnad ekonomi. Vi bor inte tillsammans och har inga gemensamma utgifter. Jag antar att jag inte är lika attraktiv längre..Han har studerat utan studiemedel och är mycket sparsam. Jag brukade skratta åt honom..diverse saker som hade hade för sig. Nu tyckte han att jag "hade en stor hemlighet".." inte vilken hemlighet som helst" ..och kände sig djupt besviken på mig .

Vilka reaktioner har ni andra fått när ni har berättat om era skulder?
Jag berättade för min respektive för ungefär ett och ett halvt år sen att jag hade ett spelmissbruk och skulder. Det blev en chock så klart men nu ett och ett halvt år senare är allt bättre. Men vår relation har ju fått sig en rejäl törn av förtroendekris.
Efter ett års terapi är jag spelfri peppar peppar men har för första gången i mitt liv hamnat hos Kronofogden. Jag har som en del andra märkt att hamna där är faktiskt inte allt. Jag har låter klichéartat fått ett rikare liv.
Jag håller båda tummarna för dig gummiboll att din pojkvän ser vilka kvaliteer du har trots dina skulder. Det finns ju många scenarior som skulle varit betydligt värre!
 

Misss

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 November 2014
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Ja har stått i en situation som är liknande där jag fick berätta för min pojkvän att jag i princip inte fixade min ekonomi (alltså gick minus varje månad).
Han är i sin tur super sparsam och har en riktig bra ekonomi. Jag hade dock aldrig ljugit om att ha en bra ekonomi men hade inte heller berättat hur illa det var.
Först så tycker jag att det är självklart att man ska vara ärlig i sin relation. Hur mycket man än skärmas så är det ingen ide att leva med ångest för att man har byggt sitt liv på en lögn.
Nu när du har berättat får du ge honom lite tid, lägg alla korten på bordet så att han vet prick allt. På så sätt börjar du också att ''äga'' ditt problem vilket hur som helst är första steg för att kunde lösa det.
När han har landat i tanken är det dags att ta ett samtal. Berätta att det är ett beteende som du vet är dåligt och att du skämmas så att han förstår att detta inte är din ''livsstil'' utan en situation som du vill ta dig ur ut.
Be honom om hjälp. Du skriver att han är super ekonomisk. Fråga om han vill kolla över din ekonomi ihop, om han kan ge dig tips och hjälpa med en budget och plan. På så sätt blir han en aktiv del av lösningen vilket bara är positivt för er relation.
Väljer han att lämna pga. dina skulder då finns det inte så mycket att göra, utan det har han rätt till. Då får läxan vara att du i framtiden är ärlig helt från start. Även om det tar emot.

Lycka till! Och låt os veta hur det går.
 

Gummiboll08

Viktig medlem
Poäng: 32
Blev medlem
30 Oktober 2014
Meddelanden
77
Mottagna reaktioner
9
Poäng
32
Tack för era synpunkter. Det är otroligt svårt och skamligt att berätta om att man inte klarar av sin ekonomi. Jag har inte känt min pojkvän så länge, vi har dejtat i ca.1 år med två kortare avbrott. Jag har helt enkelt inte känt mig så trygg i vårt förhållande att jag kunde berätta.. Han kon med synpunkter på min konsumtion och vilka besparingar jag kunde göra. Vi har inte träffats än. Han avslutade samtalet med att säga att han älskar mig ändå. Men vem vet...han kanske tycker att vi inte längre har en framtid tillsammans.. Jag vet inte. Vi är båda två i 40 års åldern, vi ska inte skaffa några barn men vi har pratat om att flytta ihop ngn gång i framtiden.
 

Gummiboll08

Viktig medlem
Poäng: 32
Blev medlem
30 Oktober 2014
Meddelanden
77
Mottagna reaktioner
9
Poäng
32
..Vill tillägga att jag inte ljugit om min ekonomi. Han har redan från början vetat att jag har skulder men inte att jag inte fick ekonomin att gå runt. Jag har ju en inneboende för att få in mer pengar..
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Om han är väldigt sparsam och håller hårt i pengarna så kanske han blev orolig för er framtida relation om ni har planer på att bo tillsammans, skaffa barn och bostad m m. Min sambo avskyr allt vad lån och skulder heter och har enorm ångest när jag behöver låna till firman, även om det gäller "bra" lån som till investeringar. Det är för att hans mor har haft dålig ekonomi under hela hans uppväxt.
Hur som helst så tror jag att om din pojkvän verkligen älskar dig så kommer han att tänka om och det är faktiskt så att man inte är en sämre person för att man har skulder eller bättre för att man inte har det! Men alla kan ändra sitt beteende och tankesätt. Så ge honom lite tid. Om man han fortsätter att vara arg då ser han antagligen inte alla dina bra sidor och då kanske han inte är något att ha om han är så dömande... Hoppas det löser sig till det bästa för dig!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp